keskiviikko 20. toukokuuta 2009

Pudasjärvi- Helsinki-Pudasjärvi...

Lähdimme leirikouluun Helsinkiin maanantaina 11.5.2009. Mukana 21 iloista koululaista, kuusi vanhempaa, kaksi opettajaa ja mukava linja-auton kuljettaja. Lähdimme koululta aamulla klo 8.00 ja edessä oli pitkä matka maamme pääkaupunkiin. Pysähdyimme matkan aikana useamman kerran syömään tai muuten vaan jaloittelemaan. Lasten piti välillä päästä juoksemaan ja purkamaan energiaa. Kajaanissa pysähdyimme ensimmäisen kerran välipalalle, sitten Lapinlahdella ja Kuopiossa söimme noutopöydästä. Matka jatkui kohti Heinolaa...

Lahdessa pysähdyimme katsomaan Salpausselän hiihtostadionia. Stadionin edessä on Siiri Rantasen hiihtäjäpatsas. Lapset olivat innoissaan, kun näkivät mäkihyppytornit ja television hiihtokilpailuista tutun "neulansilmämutkan". Lahdesta matkamme jatkui Espooseen, Velskolan leirikeskukseen, jossa majoituimme. Velskola oli aivan ihanteellinen majapaikka, jossa oli paljon tilaa sekä sisällä että ulkona. Rauhallinen paikka aivan Nuuksion kansallispuiston kupeessa.

Tiistaina lähdimme aamupalan jälkeen Helsinkiin ja ensimmäisenä oli ohjelmassa opastettu kiertoajelu Helsingin keskustassa. Aloitimme kiertoajelun Sibeliuksen monumentilta. On siinä taiteilija Eila Hiltusella ollut tekemistä hitsatessaan näitä teräsputkia kiinni toisiinsa.Teräsputkia on yhteensä 600 kappaletta ja niissä on yhteensä 24 tonnia terästä. Sibeliuksen puistossa oli ihanasti kukassa tulppaaneita, narsisseja, krookuksia ja helmililjoja. Lapset saivat äkkiä kavereikseen puiston sorsat.

Helsingin Tuomiokirkko kylpi auringossa. Taivas oli aivan pilvetön, kun nousimme portaat ylös ja pääsimme tutustumaan Tuomiokirkkoon sisällekin. Hieno paikka alttaritauluineen ja patsaineen.

Katrilli istumassa Tuomiokirkon portailla.

Yksi upeimmista paikoista, joissa kävimme tutustumassa oli Temppaliaukionkirkko. Kirkko oli karulla tavalla kaunis, oikea rauhan tyyssija kiireisen kaupungin keskellä. Tunsin miten hyvät energiat kirkossa oli. Siellä olisin voinut istua vaikka miten pitkään ja katsella ympärilleni ja kuunnella rauhallista musiikkia. Harmi, että meillä oli vain vähän aikaa viipyä kirkossa. Temppaliaukionkirkkoon haluaisin ehdottomasti palata uudestaan. Useasti päivän ja leiriviikon aikana palasin ajatuksissani kirkon rauhalliseen tunnelmaan.

Tiistaina tutustuimme myös Luonnontieteelliseen museoon. Kuvia tuli otettua paljon, sillä museossa oli paljon nähtävää. Diodraamat olivat upeita, maisemista pystyi näkemään syksyisen suon kastepisaratkin. Yhdeksän vuotias tyttäreni oli erityisen kiinnostunut maapallon syntymiseen liittyvistä asioista ja tietysti dinosauruksista. Kuvassa on Tyrannosaurus Rexin luuranko.

Korkeasaaressa kävimme myös. Siellä oli paljon nähtävää ja koettavaa. Jo lauttamatka Korkeasaareen oli hieno kokemus. Kävimme Korkeasaaressa iltapäivällä ja monet eläimet olivat silloin päiväunilla. Kissaeläimet, varsinkin naaraat poikasineen olivat sisätiloissa. Korkeasaaressa on kissaeläimillä hyvä poikasvuosi ja äidit poikasineen tulevat ulos vasta myöhemmin kesällä. Näimme kuitenkin lumileopardin, Amurin tiikerin ja leijonan köllöttelemässä kallioilla.

Riikinkukkoja käyskenteli joka puolella Korkeasaarta. Koiraat ovat upean näköisiä juhlapuvussaan. Riikinkukot olivat hyvin kesyjä ja ne tulivat ihan lähelle meitä.

Keskiviikkona kävimme Eduskuntatalossa. Kansanedustaja Tapani Tölli ja eduskuntatalon opas kertoivat meille mielenkiintoisia asioita historiasta ja kansanedustajien työstä. Eduskuntatalon portailla oli käynnissä yhden miehen mielenosoitus.

HIFK: in jäähallissa osallistuimme suureen Laulusta voimaa Yhteislaulukonserttiin, jossa juontajina olivat Heikki Paasonen ja Mari Kätkä. Heikki Paasonen juonsi tilaisuuden omalla mukavalla tyylillään. Tapahtumasta tuli samana iltana kuvia Kulttuuriuutisissa sekä Uutislähetyksissä. Meidänkin porukkaa pääsi televisioon...

Vierailimme myös Olympiastadionilla sekä Urheilumuseossa. Suomen Urheilumuseo on valtakunnallinen erikoismuseo, joka tallettaa, tutkii ja asettaa näytteille suomalaista urheilua. Museon kokoelmissa on koko suomalaisen urheilun kirjo kilpaurheilusta harrasteliikuntan. Urheilumuseon pysyvässä näyttelyssä on esillä reilut 1000 esinettä yli 2000 vuoden ajalta.

Mie en uskaltanut mennä Stadionin torniin, koska kärsin korkeanpaikankammosta. Urheilumuseossa oli paljon mielenkiintoista nähtävää. Matti Nykänen herättää paljon ristiriitaisia tunteita, mutta on tosiasia, että hän on yksi kaikkien aikojen parhaista urheilijoistamme. Olympiastadionilta poistuessamme bongasimme urheilutoimittaja Ville Klingan.

Tässä kuvassa on majapaikkamme Velskolan pääsisäänkäynti. Rakennus on ennen toiminut navettana, mutta on kunnostettu upeasti majoitustiloiksi. Alakerrassa on ruokasali ja yläkerrassa majoitustilat. Lapsilla oli paljon tilaa juosta ja pelata ulkona vapaa-ajalla. Keskiviikkoiltana olimme Velskolassa ja pidimme grillijuhlat ulkona. Paistoimme nuotiolla makkaraa ja lettuja. Emännät olivat tehneet meille myös ihanaa salaattia. Illan päätteeksi oli jalkapallo-ottelu oppilaat vastaan aikuiset. Aikuiset voittivat... :)

Torstaina vierailimme Suomenlinnassa. Helsingin edustan saarille 1748 perustettu Suomenlinnan merilinnoitus on yksi Suomen kulttuuriaarteista. Suomenlinna kuuluu maailmanperintökohteisiin. Ulkona oli oikein kylmä ilma, aurinko paistoi, mutta tuuli oli todella kylmä. Kiertelimme suhteellisen nopeasti Suomenlinnan alueella ja emme ehtineet tutustua kunnolla esim. museoihin. Tänne haluan mennä uudestaan ja viettää alueella koko päivän.Upea paikka! Minulle oli yllätys, että Suomenlinnan alueella asuu vakituisesti noin 900 ihmistä.

Tämä rakennus on yksi Suomenlinnan käsityöläisten rakennuksista. Rakennuksessa sijaitsee käsityömyymälöitä, mutta ne olivat vielä kaikki kiinni.

Matkan aikana tutustuimme myös moniin muihin mielenkiintoisiin kohteisiin. Monelle pojalle ja retkellä mukana olleille isille oli kohokohta päästä ajamaan Karting-autoilla. Myös tytöt tykkäsivät ajaa kartingautoilla.

Torstaina vietimme viisi tuntia Linnanmäellä. Ilma oli kylmä, mutta se ei haitannut lapsukaisia. Minua palelsi niin kovasti, että en ottanut yhtään valokuvaa illan aikana. Kädet olivat ihan jäässä koko ajan. En ymmärrä miten lapset saattavat mennä kaikista hurjimpiinkin laitteisiin ja vielä monta kertaa peräkkäin. Tuntui pahalta kun katsoin vierestä kaikenmaailman kieputtimien pyörimistä. Mutta hauskaa meillä oli. Mie verestin muistojani 20-vuoden takaa ja kävin vanhassa vuoristoradassa. Kiljuin ääneni painoksiin, kun pelotti niin kovasti. Muuten tyydyin pienten lasten rauhallisiin laitteisiin tyttäreni kanssa. Lapsista ilta päättyi liian aikaisin, vaikka vietimme Linnanmäellä koko aukioloajan. Muutama lapsukainen voi pahoin ja oksenteli matkalla majapaikkaamme...

Perjantai aamuna pakkasimme tavaramme ja lähdimme kotimatkalle. Suuntasimme ensin matkamme kohti Vantaan osotoskeskus Jumboa. Leirikoulu oli hieno ja upea kokemus. Oli mukava olla lasten kanssa useamman päivän ajan ja oppia tuntemaan heitä paremmin. Meidän pienessä kyläkoulussamme on upeita lapsia ja turvallista käydä koulua. Matka oli mukava, mutta oli mukava lähteä kotiin ja palata arkirutiineihin.

Anonyymi kirjoitti...

Voi, teidän retkenne kuulostaa oikein mukavalle. Kyllä se vaan matkailu avartaa ja antaa paljon.

JA tokihan on myös mukava palata kotiin! =)

-maisuli-

Sooloilija kirjoitti...

Onpas ollut mukavan tuntuinen retki, vähän kaikenlaista olette kokeneet.

Suomenlinnaan pitää ehdottomasti palata! Niin, että on aikaa koko päivä; koluta kaikki museot, istua kahvilat ja syödä lounasta. Mennäänpä joskus vaikka yhdessä sinne: aamulautalla sinne ja viimeisellä iltalautalla takaisin!

Suunnitelmia ja haaveita pitää olla.