keskiviikko 14. tammikuuta 2009

Virkkauksia...

Olen aina ihaillut ihmisiä, jotka osaavat virkata. Lempi-mummini oli taitava virkkaaja, joka virkkasi upeita pöytäliinoja ja sängynpeittoja. Äitini virkkaa myös aivan ihania töitä, samoin Leena-tätini ja Riitta-serkkuni. Minä olen kokeillut ja kokeillut monia kertoja virkata pyöreää pöytäliinaa, mutta virkkausohjeen lukeminen on aina osoittautunut liian vaikeaksi ja olen antanut periksi. Olen kuitenkin virkannut kymmeniä hartiahuiveja erilaisilla tekniikoilla ja vihdoinkin tämän vuoden alussa tuntui, että nyt aika on kypsä aloittaa kokeilut uudestaan.

Lainasin kirjastosta espanjalaisia käsityölehtiä,( Labores Del Hogar) ja niissä lehdissä oli niin selkeät ohjeet, että aloin opetella pöytäliinojen virkkaamista. Virkkasin ensin mallitilkkuja eri vahvuisilla langoilla ja sen jälkeen virkkasin muutaman liinan nukkekotiin. Voi sitä ihanaa onnistumisen tunnetta, kun huomasin, että mie osaan seurata ohjeita ja virkata erilaisia silmukoita! Ihana oppia uusia asioita!!



Pienten onnistumisien jälkeen uskalsin kaivaa virkkauslehteni esille ja yrittää isompaa työtä. Tämä liina on virkattu Novitan Kotiväki-langasta. Malli on lehdestä Diana Virkkausmaailma Nro 1/ 2009.


Tämä pieni, keltainen liina on ensimmäinen virkkaamani pöytäliina! Lanka on Novitan Kotiväki ja ohje lehdestä Diana Virkkausmaailma Nro 4/ 2006.

Vaaleanpunainen, pieni liina on virkattu myös Novitan Kotiväki-langasta ja ohje on lehdestä Diana Virkkausmaailma Nro 1/2006





Pieni liina on virkattu myös Novitan langasta ja ohje on Diana Virkkausmaailma-lehdestä Nro 1/2009. Novitan virkkauslanka on osoittautunut miellyttäväksi virkata ja siitä löytyy useita kauniita värejä. Virkkaaminen on ihanan rentouttavaa puuhaa! Suosittelen kokeilemaan...



7 kommenttia:

Sooloilija kirjoitti...

Kaikki ovat ihania, mutta vaaleanpunainen miellyttää erityisesti mallnia silmääni.
Alin liina on ihan kuin oman mummoni tekemä, juuri sama malli.

Anonyymi kirjoitti...

Siinäs näät että kun tarpeeksi yrittää niin oppii vaikka virkkaamaan.

Sanna kirjoitti...

Voi miten kauniita... Sie olet kyllä taitava vaikka missä =)

Yst.terv.maisuli

katrilli kirjoitti...

Kiitos teille kaikille kommenteistanne!

Halauksin Katrilli

Anonyymi kirjoitti...

Kauniita ovat virkatut liinasi. Minäkin olen vähän verestänyt virkkaustaitojani, vaikka kyllä neulominen on enemmän mun heiniäni. Sain valmiiksi juuri ison virkatun hartiahuivin, mutta nyt ei päässyt vuodatukseen kirjoittamaan, eikä edes kommentoimaan.

Kisumumma kirjoitti...

Voi, miten ihania pitsiliinoja. Ja monta olet tehnyt.
Tuossa ensimmäisessä kuvassa on juuri tuo isoäidin neliö, jota tykkään virkata, se on niin simppeli, ja mallin muistaa, voi työn ottaa mukaankin.
Juuri tuolla neliöllä teen peitettä Charlotalle. Minulla vaan työt etenee hirmu hitaasti, sormien kipeyden takia.

Ihania virkkaushetkiä sinulle.

Merja kirjoitti...

ihania...mä en osaa :(